W budynku Przedszkola przy ulicy Kolejowej 19 funkcjonuje SALA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

utworzone przez | Wrz 17, 2018

NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna to proces zachodzący w mózgu bez udziału naszej świadomości. Można określić ją jako praktyczną organizację informacji sensorycznych. Dzięki integracji sensorycznej różne części układu nerwowego mogą współdziałać, tak aby człowiek mógł skutecznie funkcjonować w środowisku, doświadczając z tego powodu zadowolenia.

Rodzicu, wyobraź sobie! Tak jak policjant, który kieruje na skrzyżowaniu ruchem samochodów, tak samo nasz mózg kieruje informacjami docierającymi do niego. Jeżeli informacje (samochody) przepływają w sposób zorganizowany, a po drodze łączą się z innymi wrażeniami, wcześniej zebranymi, mózg wykorzystuje je do odpowiednich zachowań i przyswajania wiedzy. Jeżeli natomiast przepływ tych informacji jest niezorganizowany, następuje chaos, a życie przypomina korek uliczny w godzinach szczytu.

Terapia SI ma na celu dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych,ze szczególnym uwzględnieniem bodźców przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych. Terapię integracji sensorycznej można określić mianem „naukowej zabawy” podczas której wzmacniane są procesy nerwowe leżące u podstaw konkretnych umiejętności. Terapia odbywa się w specjalnie do tego przystosowanym pomieszczeniu, wyposażonym w odpowiednie sprzęty, które służą między innymi do stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego jak i wzrokowego, słuchowego
i węchowego. Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona tylko i wyłącznie przez wykwalifikowanych terapeutów.

Kiedy rodzic może podejrzewać, że dziecko ma zaburzenia procesów integracji sensorycznej? Skontaktuj się z terapeutą SI jeśli Twoje dziecko:

  • jest nadpobudliwe ruchowo;

  • ma trudności z czytaniem i pisaniem;

  • ma trudności z koncentracją uwagi;

  • unika zabaw na sprzętach na placu zabaw np. huśtawce, drabince, karuzeli, zjeżdżalni;

  • niechętnie uczestniczy w grach i zabawach sportowych;

  • jest niezgrabne ruchowo;

  • myli strony prawo-lewo;

  • ma trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze;

  • potyka się o własne nogi, wpada w różne przedmioty;

  • nie lubi chodzić boso, toleruje tylko niektóre rodzaje ubrań, nie lubi zabiegów pielęgnacyjnych jak obcinanie włosów, paznokci;

  • jest nadwrażliwe na różne dźwięki.